Ciekawostki

Jesień, zima czy wczesna wiosna to czas, w którym dzieci częściej zapadają na wszelkie infekcje. Nie dość, że choroba męczy dziecko, to jeszcze dezorganizuje pracę, bo przecież ktoś musi zostać z chorym maluchem w dom. Jak więc wspomóc dziecko w walce z zarazkami? Czy istnieją naturalne sposoby wzmocnienia odporności dziecka?

O tym jak wspomóc dziecko w walce z wirusami i bakteriami powinniśmy zadbać już od pierwszych dni jego życia. Karmienie piersią, regularne spacery, aktywność fizyczna i prawidłowe odżywianie to podstawy budujące odporność każdego z nas.

Odpowiednie żywienie odgrywa tu bardzo ważną rolę. W szczególności takie składniki jak:
• Wielonienasycone niezbędne kwasy tłuszczowe
• Witaminy A, D, E, C, B6,B12 ,kwas foliowy
• Cynk, miedź, żelazo, selen
• Probiotyki

Dbając o to, by jadłospis codziennie dostarczał wszystkich zdrowych produktów z piramidy żywienia, zmobilizujemy go do walki z zarazkami.

Pełnoziarniste produkty zbożowe, takie jak: chleb pełnoziarnisty, kasze, naturalny ryż czy pełnoziarnisty makaron dostarczają dużej ilości witamin z grupy B, cynku, selenu czy żelaza. Szczególnie polecane są kasze – gryczana, jęczmienna, jaglana ze względu na ich rozgrzewające działanie.

Warzywa i owoce krajowe: marchew, pietruszka, seler, buraki, dynia, por, czosnek, cebula, natka pietruszki oraz jabłka, gruszki, owoce suszone i przetwory owocowe to skarbnica naturalnej witaminy C, beta-karotenu, cynku, żelaza czy miedzi. Warzywa powinny być w tym okresie jadane w formie gotowanej, pieczonej czy grillowanej, w mniejszym stopniu surowe. Można wzbogacić menu o owoce i warzywa mrożone, a także cytrusy. Choć owoce południowe cieszą się zimą szczególnym uznaniem, nie powinny być jadane w dużych ilościach ze względu na ich wychładzające działanie.

Mleko i produkty mleczne nie słodzone! Oprócz chroniącej nas przed zarazkami witaminy D i cynku, niektóre produkty nabiałowe dostarczają również bakterii probiotycznych, które wpływają na odpowiedź zapalną organizmu poprzez korzystne działanie na mikroflorę jelita. Zmniejszają również kolonizację bakteriami patogennymi poprzez uniemożliwienie dostępu do nabłonka jelitowego oraz produkują bakteriocyny hamujące wzrost patogenów w jelicie. Nie wszystkie produkty mleczne będą ich dostarczały. Warto zatem szukać w sklepie produktów z wymienioną nazwą probiotycznego szczepu, np. bakterie kwasu mlekowego z rodziny: Lactobacillus lub Bifidobacterium.

Mięso, ryby, jaja, strączkowe – to źródło żelaza, cynku, miedzi i selenu, które chronią nas przed infekcjami. Ryby ponadto dostarczają cennych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3. Warto jednak pamiętać, by produkty białkowe nie dominowały w diecie, a stanowiły codzienny dodatek do menu.

Tłuszcze, orzechy, pestki – są nieocenionym źródłem wielu cennych składników budujących naszą odporność, m. in. dostarczają wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. To również bogactwo wielu minerałów: żelaza, miedzi, cynku, magnezu i wielu innych. Co najważniejsze składniki te są silnie skoncentrowane, więc już niewielka ich ilość znacząco wpływa na zdrowie zarówno dzieci jak i dorosłych.

Co oprócz prawidłowego żywienia?

• Nie ograniczaj kontaktów dziecka w okresie zimowym z rówieśnikami. Także styczność z bakteriami i wirusami hartuje dziecko, a gdy jest dobrze ubrany i odżywiony, nie grozi mu choroba.

• Nie przegrzewaj dziecka. Rodzice często zbyt ciepło ubierają malucha, idąc z nim na spacer, dziecko bawiąc się i biegając poci się, a to już prosta droga do przeziębienia. Warto więc ubrać dziecko na tzw. "cebulkę" - w czasie zabawy łatwo będzie zdjąć jedną z "warstw" odzieży malucha.

• Pilnuj, by dziecko dobrze się wysypiało. Dziewięć godzin mocnego, spokojnego snu to podstawa do zachowania zdrowia przez twoje dziecko. Organizm niedospany i zmęczony jest szczególnie narażony na atak wirusów i bakterii.

• Spaceruj z dzieckiem i zabieraj je na wycieczki. Nic tak nie hartuje przedszkolaka, jak czas spędzony na świeżym powietrzu. Staraj się wybierać miejsca ciche, oddalone od ulicy i zanieczyszczeń.

Ruch i zdrowa dieta to podstawa odporności Twojego malucha, pamiętaj więc – zamykanie go w domu w czasie zimy nic nie da. Wyspany i zdrowo odżywiony przedszkolak poradzi sobie z zimnem i wirusami.

e dz1

 

logo mistrzowie matlandii m

 

 logo razem

  

plansza bezpieczna plus1

 

 

logo wlc olesno 1

 

logo face 

 

dobre praktyki

  

logo LS

 

bezpieczny i

 

 

logo knm 780x466